„Která jumjumka je nejlepší?“ aneb z archivu Lemurů

Byť by se to mohlo oku externího pozorovatele zdát na první pohled poněkud bizarní, čínská polévka má nezastupitelné místo v jinak převážně těžce labužnickém světě oddílové kuchyně. Z historických důvodů se těmto však již neříká „čínská polévka“, nýbrž „jumjumka“, což je mimochodem velmi zajímavá situace marketingová (označovaná jako „generic trademark“ – vzpomeňte jeep, xerox a rifle), případně gramatická (označovaná jako synekdocha či metonymie – vzpomeňte „pití plzně“, „poslouchání Mozarta“ apod.).

polevky DSC_5596

Lemuři se rozhodli tuto situaci hlouběji prozkoumat v rámci trojdenky, kdy bydleli ve skautské klubovně v Kolíně a kde veškeré kuchyňské vybavení sestávalo z rychlovarné konvice. Sestavili tři nezávislé nákupní týmy vyzbrojené peněženkami a telefony – prošli Kaufland, Tesco, Lidl, Billu a vietnamské večerky – a podařilo se jim sehnat celkem 18 vzorků tzv. čínských polévek s hovězí příchutí. Ty byly v průběhu večera postupně uvařeny a ve slepém testu dle komplexního souboru parametrů evaluovány. Výsledky přinášíme formou přehledné tabulky, ke které přikládáme i několik poznámek. Nutno podotknout, že respondenti byli vystaveni rizikovým dávkám glutamanu rozpuštěného v horké vodě, pročež některé z výsledků můžou být způsobené částečným zatemněním mysli a za jejich objektivitu tak neneseme právní zodpovědnost.

Hodnoceno (na škále 1-10) bylo následující – vůně, chuť, vzhled a obal. Následně zhodnoceno prostým součtem, součtem bez obalu, poměrem cena/výkon a totéž taktéž bez obalu.

Celkovým vítězem se jistojistě stala polévka Omachi, následována taktéž velmi dobrými Mi Kim Chi a Yum Yum. Na opačné straně spektra bychom nalezli „polévky“ Vimi, Mammita a Chutná pauza.

Ovšem v kategorii poměr cena/výkon nastala dramatická změna – drtivě zde vítězí Mammita.

Jako každý správný web zabývající se testováním produktů přinášíme i variantu „economic“ – jedná se o čínskou polévku lakonicky označenou pouze Clever, která se představila lehce nadprůměrnými kvalitami (při vynechání parametru „obal“ dokonce velmi nadprůměrnými), v hodnocení poměru cena/výkon však zároveň šlape na paty absolutní vítězce, značně nechutné Mammitě.

  • Ke zmatení výsledku proběhlo u polévky Oh! Ricey, která jako jediná obsahovala rýžové nudle, jež někteří respondenti hodnotili velmi kladně, jiní avšak naopak velmi záporně.
  • Z průzkumu byla vyřazena kelímková čínská polévka Mi Holiday – organizátoři ochutnávky se tak rozhodli na základě stížnosti, že „nikoho z oddílu by si pod pojmem jumjumka nenapadlo představovat cokoliv v kelímku“. Jinak byla vcelku chutná.
  • Podařilo se nám objevit dvě polévky totožné značky (Vi Huong). Jedna z nich ovšem byla očividně určena pro východnější trh (označená jako Vi Huong-Wolovina). Určitým překvapením pro nás proto bylo, když si tato vedla lépe než její západní souputnice.

Fotogalerii všech soutěžících polévek s jejich rozborem naleznete zde.